speak thousand words.. May photography become His means to grant His hidayah to us, insyaAllah. Say thank to Him, may He bless what we do (and did) for the rest of this life.

Wednesday, March 3, 2010



Menerangkan makna hadis ini, Syeikh Muhammad Al Ghazali berkata dalam bukunya Khuluqul Muslim: “Bila seorang tidak mampunyai rasa malu dan amanah (tanggung jawab), ia akan menjadi keras dan berjalan mengikuti kehendak hawa nafsunya. Tak peduli apakah yang harus menjadi korban adalah mereka yang tak berdosa. Ia rampas harta dari tangan-tangan mereka yang fakir tanpa belas kasihan, hatinya tidak tersentuh oleh kepedihan orang-orang lemah yang menderita. Matanya gelap, pandangannya ganas. Ia tidak tahu kecuali apa yang memuaskan hawa nafsunya. Bila seorang sampai ke tingkat prilaku seperti ini, maka telah terkelupas darinya fitrah agama dan terkikis habis jiwa ajaran Islam (Khuluqul Muslim, h.171).

Apa khabar dengar indeks malu di kalangan orang kita Malaysia? Semakin hari semakin terhakis rasanya dan semakin menuju kearah apa yang di maksudkan oleh hadis di atas..
menakutkan.. "jika allah ingin menghancurkan sesuatu kaum di cabutnya rasa malu dari mereka.. "

Di setiap lapisan masyarakat kita dapat lihat di hadapan mata kepala sendiri bagaimana semakin tak tahu malu nya manusia..

Perempuan-perempuan pada hari ini tanpa segan dan silu melanggar suruhan dan arahan agama agar menutup aurat mereka.. Tak tahu ke yang rambut mereka ni akan ditarik dan digantung dengan bara-bara api dan dibakar dengan dahsyat dekat akhirat kelak?

Muda mudi bermula remaja belasan tahun lagi sudah tak malu untuk kesana-kemari, berpegangan tangan, tanpa batas dan adab pergaulan..

Bila sudah terlanjur, tanpa rasa malu dan dengan zalim nya membuang bayi-bayi yang tidak berdosa pula.

Isteri pada hari pula tanpa rasa malu menduakan suami mereka..

Ibubapa tanpa rasa malu membiarkan anak-anak mereka tanpa didikan agama.. ibu bertudung bapa bersongkok, anak tudung entah kemana, berbaju ketat menzahirkan aurat.

“Bila seorang tidak mampunyai rasa malu dan amanah (tanggung jawab), ia akan menjadi keras dan berjalan mengikuti kehendak hawa nafsunya."

Pekerja-pekerja tanpa rasa malu mengkhianati majikan dan duit rakyat.

Sebagai contoh: MARA telah membeli sebanyak 15 unit pencetak laser Hewlet Packard P3005X berharga RM7,722 seunit berbanding dengan harga pasaran berjumlah RM5,000 seunit.

Jumlah wang dibazirkan sebanyak RM40,830....

Sumber : http://www.audit.gov.my/images/stories/pdf/laporan_kan/badan_berkanun/2008/LaporanKAN2008_BBP.pdf
(Muka Surat 70)

Dapat duit banyak tapi pembiayaan dan penajaan pelajar semakin tiada.

Ada juga yang tanpa rasa malu mengaku dirinya diliwat tanpa membawa pembuktian yang kukuh.. dan pada masa yang sama, kita dapat lihat dengan jelas bagaimana undang-undang dimanipulasi.. siapa lagi yang boleh dipercayai andainya sebuah badan tertinggi dalam bab hukum-menghukum, yang diharapkan dapat membawa keadilan tapi rupa-rupanya masih ada yang lebih tinggi mengawal setiap keputusan yang harus di buat?

Pemimpin-pemimpin hari ini tanpa rasa malu mengkhianati amanah rakyat yang memilihnya dengan melompat kesana kemari.. tanpa rasa segan dan silu menerima sogokan berupa jutaan wang ringgit, bayaran untuk mereka mengkhianati amanah ini.. berbaloi kah?

Pemimpin-pemimpin hari ini tanpa rasa malu merampas hak orang lain.. mengubah undang-undang mengikut kemahuan mereka asalkan memenuhi kehhendak mereka. Tanpa rasa malu merampas sebuah kerajaan di negeri Perak. Tanpa rasa malu merampas harta sebuah negeri tapi kemudiannya hendak memberikan ihsan kepada negeri tersebut. Pencuri yang baik hati..

Walhal kebenaran sudah terang lagi bersuluh..

"Kalau ada pendapat menyebut Royalti hanya dibayar apabila carigali dijalankan kurang 3 batu nautika, itu pendapat yang salah. Kerajaan pusat, Negeri, Sabah dan Sarawak semua mendapat 5% tidak kira dilokasi mana carigali dilakukan”
-Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman (Bekas Peguam Kanan di Jabatan Peguam Negara)

”Akta (Akta Kemajuan Petroleum 1974) tersebut telah menyebut dengan jelas perkataan On-Shore iaitu daratan sehingga 3 batu nautika (diukur pada paras surut air laut) dan Off-Shore (perairan negeri/laut lepas).
Saya merasa amat hairan mengapa mereka-mereka ini termasuk yang bergelar Professor di Universiti tidak merujuk kepada perkataan tersebut. saya cukup sedih dengan tindak tanduk mereka yang cuba mengelirukan rakyat, sedangkan pada tahun 1975, Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohamad Nasir telah menandatangani 1 perjanjian memberi hak kepada Petronas untuk kerja-kerja carigali minyak di kawasan On-shore dan juga Off-Shore"
-YB Tuan Nik Syaghir Nik Mohd Nor (Bekas Ketua Jabatan Undang-Undang Petronas)

"..Tak peduli apakah yang harus menjadi korban adalah mereka yang tak berdosa. Ia rampas harta dari tangan-tangan mereka yang fakir tanpa belas kasihan, hatinya tidak tersentuh oleh kepedihan orang-orang lemah yang menderita. Matanya gelap, pandangannya ganas. Ia tidak tahu kecuali apa yang memuaskan hawa nafsunya. Bila seorang sampai ke tingkat prilaku seperti ini, maka telah terkelupas darinya fitrah agama dan terkikis habis jiwa ajaran Islam.."

Lalu, layakkah orang yang tidak tahu malu dan telah terkelupas darinya fitrah agama dan terkikis habis jiwa ajaran Islam ini memimpin sebuah masyarakat? Mungkinkah mereka ini yang menjadi punca lahirnya golongan-golongan yang tak tahu malu di dalam masyarakat sepertimana yang telah disebut diatas? Itu baru sedikit contoh yang di paparkan, yang pastinya lebih banyak golongan yang tak tahu malu ini yang boleh kita saksikan setiap hari di dada-dada akhbar, tayangan berita dan pelbagai sumber lagi.

No comments:

Post a Comment

_

__________________________________________sepetik lagu

Listen to Quran