speak thousand words.. May photography become His means to grant His hidayah to us, insyaAllah. Say thank to Him, may He bless what we do (and did) for the rest of this life.

Tuesday, February 15, 2011

Island of Peace



Burung pipit terbang mencari air. Ia menyedut dan menyimpan air tersebut di dalam paruhnya yang kecil itu. Burung-burung lain kehairanan melihat perlakuan burung pipit. “Wahai pipit, apa yang engkau mahu lakukan?” tanya burung-burung yang lain. “Aku mahu membantu Nabi Ibrahim. Aku mahu padamkan api yang membakar Nabi Ibrahim,” jawab burung pipit. “Macam mana kamu mahu padamkan api itu. Kamu tidak mampu membawa air yang banyak. Paruh yang kamu ada itu kecil. Sia-sia saja usaha kamu itu,” kata burung lain pula.

Berputus asa tiada sekali sambil meneruskan usahanya untuk membantu Nabi Ibrahim. Lalu dibawanya air yang disimpan di dalam paruhnya itu ke arah api yang marak. Dengan izin Allah SWT, api yang marak itu semakin berkurangan. Itu sahaja yang ia mampu untuk membantu Nabi Ibrahim. Walau sedikit cuma pertolongannya, ia berpuas hati. Sekurang-kurangnya ia telah menjalankan tanggungjawabnya.. tidak berdiam diri apabila melihat kekasih Allah dizalimi oleh orang kafir.

Setiap usaha walaupun sekecil usaha burung pipit yang menolong memadamkan api yang membakar nabi Ibrahim a.s insyaAllah menjadi salah satu amalan yang bakal dihitung di hadapan Allah swt. Bagaimana pula dengan kita? SEBESAR manakah usaha yang telah kita lakukan bagi menegakkan Islam di muka bumi yang sementara cuma ini? Sekecil mana pula usaha kita apabila melihat agama kekasih Allah junjungan kita dipermain sewenang-wenangnya hari ini? Ataupun kita lebih selesa untuk hidup selesa tanpa ambil peduli..



enjoy the view



Towkey ikan



^^,



The view



fast forward



morning 3



Morning 2



Morning..



children of Pulau Aman



natural creature



alone..



Sepasang suami isteri, Mencari sesuap nasi..



Jala Ikan



Morning view

No comments:

Post a Comment

_

__________________________________________sepetik lagu

Listen to Quran